Baroque music is a period or style of Western art music composed from approximately 1600 to 1750. This era followed the Renaissance music era, and was followed in turn by the Classical era. Baroque music forms a major portion of the "classical music" canon, and is now widely studied, performed, and listened to. Key composers of the Baroque era include Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, George Frideric Handel, Claudio Monteverdi, Domenico Scarlatti, Alessandro Scarlatti, Henry Purcell, Georg Philipp Telemann, Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau, Marc-Antoine Charpentier, Arcangelo Corelli, Tomaso Albinoni, Fran?ois Couperin, Giuseppe Tartini, Heinrich Sch?tz, Giovanni Battista Pergolesi, Dieterich Buxtehude, and Johann Pachelbel.
The Baroque period saw the creation of common-practice tonality, an approach to writing music in which a song or piece is written in a particular key; this kind of arrangement has continued to be used in almost all Western popular music. During the Baroque era, professional musicians were expected to be accomplished improvisers of both solo melodic lines and accompaniment parts. Baroque concerts were typically accompanied by a basso continuo group (comprising chord-playing instrumentalists such as harpsichordists and lute players improvising chords from a figured bass part) while a group of bass instruments—viol, cello, double bass—played the bassline. A characteristic Baroque form was the dance suite. While the pieces in a dance suite were inspired by actual dance music, dance suites were designed purely for listening, not for accompanying dancers.
During the period, composers and performers used more elaborate[clarification needed] musical ornamentation (typically improvised by performers), made changes in musical notation (the development of figured bass as a quick way to notate the chord progression of a song or piece), and developed new instrumental playing techniques. Baroque music expanded the size, range, and complexity of instrumental performance, and also established the mixed vocal/instrumental forms of opera, cantata and oratorio and the instrumental forms of the solo concerto and sonata as musical genres. Many musical terms and concepts from this era, such as toccata, fugue and concerto grosso are still in use in the 2010s. Dense, complex polyphonic music, in which multiple independent melody lines were performed simultaneously (a popular example of this is the fugue), was an important part of many Baroque choral and instrumental works.
The term "baroque" comes from the Portuguese word barroco, meaning "misshapen pearl". Negative connotations of the term first occurred in 1734, in a criticism of an opera by Jean-Philippe Rameau, and later (1750) in a description by Charles de Brosses of the ornate and heavily ornamented architecture of the Pamphili Palace in Rome. Although the term continued to be applied to architecture and art criticism through the 19th century, it was not until the 20th century that the term "baroque" was adopted from Heinrich W?lfflin's art-history vocabulary to designate a historical period in music.
Музыка барокко - это период или стиль западной музыки искусства, составленный примерно с 1600 по 1750 год. Эта эпоха последовала за эпохой музыки Возрождения, а затем, в свою очередь, классической эпохи. Музыка барокко составляет основную часть канона "классической музыки" и в настоящее время широко изучается, исполняется и слушается. Ключевые композиторы эпохи барокко: Иоганн Себастьян Бах, Антонио Вивальди, Джордж Фридрих Гендель, Клаудио Монтеверди, Доменико Скарлатти, Алессандро Скарлатти, Генри Перселл, Георг Филипп Телеман, Жан-Батист Люлли, Жан-Филипп Рамо, Марк-Антуан Шарпантье, Арканджело Корелли, Томазо Альбинони, Фран?Франсуа Куперен, Джузеппе Тартини, Генрих СЧ?ТЦ, Джованни Баттиста Перголези, Дитрих Букстехуде и Иоганн Пахельбель.
Период барокко ознаменовался созданием общепринятой тональности, подхода к написанию музыки, в которой песня или произведение написаны в определенном ключе; такого рода аранжировка продолжала использоваться почти во всей западной популярной музыке. В эпоху барокко, профессиональные музыканты должны были быть выполнены импровизаторов как сольных мелодических линий и частей сопровождением. Барочные концерты, как правило, сопровождались группой basso continuo (состоящей из аккордовых инструменталистов, таких как клавесинисты и лютнисты, импровизирующие аккорды из фигурной басовой части), в то время как группа басовых инструментов—виолончель, виолончель, контрабас—играла на басу. Характерной барочной формой была танцевальная сюита. В то время как пьесы в танцевальной сюите были вдохновлены реальной танцевальной музыкой, танцевальные сюиты были предназначены исключительно для прослушивания, а не для сопровождающих танцоров.
В течение этого периода композиторы и исполнители использовали более сложные музыкальные орнаменты (обычно импровизированные исполнителями), вносили изменения в нотную запись (развитие фигурного баса как быстрого способа обозначения аккордовой прогрессии песни или пьесы) и разрабатывали новые инструментальные методы игры. Музыка барокко расширила размеры, диапазон и сложность инструментального исполнения, а также создала смешанные вокально-инструментальные формы оперы, кантаты и оратории и инструментальные формы сольного концерта и сонаты как музыкальные жанры. Многие музыкальные термины и понятия этой эпохи, такие как Токката, фуга и концерт Гроссо, до сих пор используются в 2010-х годах. Плотная, сложная полифоническая музыка, в которой одновременно исполнялось несколько самостоятельных мелодических линий (популярный пример - фуга), была важной частью многих барочных хоровых и инструментальных произведений.
Термин "барокко" происходит от португальского слова barroco, что означает "деформированная жемчужина". Негативные коннотации этого термина впервые проявились в 1734 году в критике оперы Жана-Филиппа Рамо, а позднее (1750) в описании Шарлем де Броссом богато украшенной и сильно орнаментированной архитектуры Римского Дворца Памфили. Хотя термин продолжал применяться к архитектуре и искусствоведению в течение 19-го века, термин "барокко" был принят Генрихом W только в 20-м веке?художественно-исторический словарь лффлина для обозначения исторического периода в музыке.
693-я кнопка на E-Radio:
64k
693-я кнопка на E-Radio+:
128k